Impulsyvumas – polinkis veikti iš karto, po pirmos paskatos (impulso), nesvarstant, negalvojant.
Impulsyvumas apibūdinamas kaip nesugebėjimas sustoti ir pagalvoti prieš ką nors veikiant ar sakant.
Impulsyvumo sąvoka artima spontaniškumui – kai pirma veikiama ar kalbama, o tik paskui pagalvojama. Impulsyvus vaikas atsako į klausimą dar nebaigus jo užduoti, nenustygsta laukdamas savo eilės, įsiterpia, trukdo, įkyri kitiems.
Impulsyvumo valdymas – ramus, apgalvotas elgesys.
} Gebėjimas nusiraminti, atsipalaiduoti.
} Jausmų raiška tinkamais būdais, jausmų raiškos kontrolė.
} Gebėjimas laikytis susitarimų, taisyklių.
} Suvokimas, kad patys galime kontroliuoti daugelį situacijų.
} Tai plano ar strategijos pasirinkimas ir pasekmių numatymas prieš imantis veiksmų.
Impulsyvumo valdymui labai svarbi savitvarda, kurią treniruoti reikia jau vaikystėje.
Savitvardos lavinimas
} Emocinio žodyno plėtimas, savo emocijų ,jausmų bei situacijų, kuriose jos kilo suvokimas ir įvardijimas. („Panašu, jog supykai, nes liepiau duti žaislą draugui).
} Gebėjimas garsiai išreikšti savo emociją padeda vaikams suvokti, kad pyktis yra tik jausmas, kurį kartais patiriame.
} Kitų emocijų pastebėjimas. („Mergaitė liūdi… Kaip manai, kas jai galėjo nutikti“).
} Priežasčių, kurios sukėlė tokią savijautą, atpažinimas. (kitas vaikas atėmė žaislą, vaikas negauna to, ko nori).
} Nereikėtų formuoti vaikui suvokimo, kad kylančių neigiamų emocijų reikia vengti ir jas slopinti. Pyktis – normali reakcija, kuri pati savaime nėra nei gera, nei bloga. Leiskite vaikui pykti, bet mokykite jį išreikšti socialiai priimtinais, nedestruktyviais būdais.
} Jei pyktis tampa nevaldomas, o zyzimas perauga į isteriją, pasiūlykite vaikui „minutės pertraukėlę”, galimybę nusiraminti ramioje vietoje.
} Turite būti tvirti ir ramiai pasakyti, kad pokalbį tęsite tik vaikui nusiraminus. Pertraukėlė neturėtų būti ilga, pavyzdžiui ketverių metų vaikui nusiraminti turėtų užtekti 4 min.
} Vyresniam galite pasiūlyti pyktį iškvėpuoti. Gilus tolygus kvėpavimas – puikus pagalbininkas ne tik supykus, bet ir pakliuvus į stresinę situaciją.
} Nepalikite vaiko vieno karštoje situacijoje paliepę tiesiog baigti pykti ir niekada nesakykite – „tu blogas”. Vaikui tai skamba lyg nuosprendis, nemotyvuojantis ateityje ramiai spręsti keblių situacijų. Jei vaikas supras savo išgyvenimus, tai išmoks savitvardos, emocijų kontrolės ir deramo elgesio.
} Veiklose naudokite impulsyvumo valdymo taisykles– STOP, pagalvok, pasakyk;. STOP, pagalvok, veik.
Vaikai turi mokintis vietoje impulsyvaus elgesio, įžeidinėjimų, rėkimo ar daiktų svaidymo į kitus stabtelti, susitvardyti, nurimti ir tik po to reaguoti.
} Laikytis savo eilės. Atliekant užduotis skatiname vaikus išmokti sustoti,
mąstyti bei išlaukti savo eilės, išklausyti kitą, pagalvoti prieš veikiant.
Impulsyvumas:
- Apie vaikus, kurie negalvoja prieš darydami veiksmą
- Apie gyvūnus, einančius tiltu
- Apie emocijų valdymą
Medžiagą parengė specialioji pedagogė logopedė metodininkė Sonata Pakalniškienė